Na zpomalení čínské ekonomiky, kterou provází nízká spotřeba domácností, doplácí i západní firmy s luxusním zbožím a kosmetikou. Zavřené peněženky čínských spotřebitelů jim totiž výrazně krátí prodejní čísla, což se negativně projevuje i na ceně jejich akcií. Posledním takovým případem je americká Estée Lauder, druhá největší kosmetická společnost na světě, jejíž akcie ve čtvrtek odepsaly přes 20 procent.
Akcie společnosti Estée Lauder
Za pádem akcií Estée Lauder lze najít hned několik důvodů vycházejících ze zveřejnění hospodářských výsledků firmy za třetí kvartál. Tržby meziročně klesly o čtyři procenta na 3,36 miliardy dolarů (78,4 miliardy Kč), přičemž společnost přiznala, že oživení spotřebitelské poptávky v Číně bylo pomalejší, než očekávala. Tržby v regionu jihovýchodní Asie se tak meziročně propadly až o 11 procent.
Kosmetický konglomerát, pod nějž kromě Estée Lauder spadají také značky jako La Mer, MAC nebo Clinique, navíc upustil od své původní prognózy ohledně budoucích tržeb a zisků a investory rovněž zklamal tím, že radikálně snížil výši dividendy.
„Opravdový armageddon u Estée Lauder spustil výhled na aktuální kvartál. V něm společnost očekává zisk na akcii jen 25 až 30 centů. Trh přitom očekával úrovně nad jeden dolar. Tržby by měly spadnout o šest až osm procent. Pomyslnou sekerou, která srazila náladu investorů, bylo hlavně osekání kvartální dividendy o téměř 50 procent na 35 centů,“ řekl Novinkám analytik společnosti Purple Trading Petr Lajsek.
Špatné výsledky dali investoři společnosti najevo, když její akcie ve čtvrtek poslali dolů o 20,9 procenta, od začátku roku pak už oslabily o více než 54 procent. „Tak levné byly naposledy před deseti lety,“ podotkl Lajsek.
Zároveň nabídl srovnání s březnem 2020, kdy se naplno rozbíhala koronavirová pandemie a cestování, z něhož Estée Lauder těží díky prodejnám na letištích, bylo výrazně omezené. „V nejhorším okamžiku byly akcie na dvojnásobku současné hodnoty. Od konce roku 2021 se však nepřetržitě propadají, aktuálně jsou dokonce na přibližně pětinové hodnotě ve srovnání s historickým maximem,“ dodal.
Špatné výsledky měl i L'Oréal
V problémech je ale kvůli slabé čínské ekonomice celý sektor luxusního zboží. Například francouzská společnost L'Oréal, světová jednička v kosmetickém sektoru, minulý týden nesplnila očekávání ohledně čtvrtletních tržeb a stejně jako Estée Lauder upozornila právě na pokračující slabá čísla v Číně a cestovním ruchu. Také její akcie letos trpí, když klesly o 22 procent.
Z dalších kosmetických velikánů se nedaří ani společnostem Coty nebo Ulta Beauty, jejichž akcie od začátku roku odepsaly 38 procent, respektive téměř 25 procent ze své hodnoty. A dobře si nevede ani evropský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton sdružující více než 60 obchodních značek luxusního zboží. Jeho akcie letos spadly o 15 procent.
„Na akciích se podepisuje i nejistota z vývoje v obchodních vztazích na trase Čína – EU. Tento problém bude jen zesilovat, pokud bude americkým prezidentem zvolen Donald Trump. Ten by uvalil na dovoz zboží do USA až 60procentní cla, což může znamenat novou vlnu nejistoty pro akcionáře těchto společností,“ poznamenal pro Novinky analytik společnosti Argos Capital Kryštof Míšek.
S Lajskem se shoduje na tom, že i přes zlepšení v průmyslové výrobě a štědrým fiskálním balíčkům na podporu růstu „může čínská ekonomika nadále bojovat s deflačními tlaky“. Opatrnost čínských spotřebitelů tak může být podle Lajska dlouhodobá, což právě výrobci luxusních značek pocítí nejvíce. Zdroj: Číňané neutrácí, prodeje luxusních značek se propadají - Novinky
Comments